måndag 25 maj 2009

Blir det en repris från förra året?

För er som, liksom mig, följer NHL är det bara att konstatera: Det är mycket troligt att det blir en repris av finalen ifrån förra året. Detroit leder med 3-1 och Pittsburgh med 3-0. Nu förstår jag att många tänker att det troligen kommer fortsätta som förra året genom att Detroit vinner finalen. För er som är lite insatta låter det mycket troligt, en av Pittsburghs bästa spelare i slutspelet förra året, Hossa, bytte lag till just Detroit. Det kan ju inte vara möjligt att de har en chans då... eller?

Men för oss som är lite mer välinsatt i årets säsong så går det snabbt konstatera att en eventuell final bör bli betydligt tuffare i år om de båda lagen möts. Varför? Utan inbördes ordning listar jag några egna synpunkter och rena fakta:

1. Pittsburgh var oerhört tama de första två matcherna förra året men de övriga fyra var det jämnt så in i Helsingfors. De fyra sista slutade faktiskt 2-2.

2. Detroit har visserligen plockat fram slutspelsformen i år också men det har varit svajigt och ojämnt hela säsongen. Betänk att det krävdes sju matcher för dem att slå ut Anaheim.

3. Detroits målvaktsspel har visserligen varit bättre i slutspelet men återigen har Osgood varit mer än ojämn i år... vem vet hur det går i en avgörande match mot Pittsburghs stjärnor.

4. Firma Malkin - Crosby har blivit ett år äldre men framför allt är de båda friska i år och har visar att de är två steg bättre än förra året. Malkin var synbart tam förra året och var om jag inte minns fel skadad. De båda stjärnorna har i årets serie i allmänhet och i slutspelet i synnerhet visat varför de båda är två av världens allra bästa spelare. (Finns det egentligen någon forward som är i närheten? Jag får väl utveckla mina tankar i detta ämne en annan dag.)

5. Vissa av stjärnorna i Detroit har hittills lyst med sin frånvaro: Pavel Datsyuk har registrerat 1+6 på 13 matcher och Hossa 6+6 på 15 matcher. Detta är inte vad man kan förvänta sig, kanske vaknar de bara för att jag skriver det här men hittills har det varit svenskarna som haft de ledande rollerna.

6. I sista matchen åkte några spelare / var några spelare borta pga skador... hur friska är de egentligen i Detroitlägret??

Det finns oerhört mycket att lägga till och jag har säkert glömt viktiga punkter men jag återkommer väl med dem imorgon. Jag kommer återkomma till ämnet Stanley Cup allt eftersom vi närmar oss finalen.

2 kommentarer:

  1. Skulle på sätt och vis välkomna en ny final mellan Pittsburgh och Detroit i år för det känns jämnare mellan klubbarna, som du skriver.

    Penguins fick en näsbränna förra året och Red Wings cruisade i princip under de första matcherna innan vi fattade vad som hände.

    I år blir det förhoppningsvis tuffare för bläckfiskkastarna redan från första pucksläpp.

    Let's Go Penguin!

    Lasse

    PS: Lovande blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte ta ut något i förskott men det känns som att det bör bli en betydligt tuffare matchserie i år. Som jag skrev: Pittsburgh tappade serien i de första två matcherna förra året därefter var det 50/50.

    Tackar för det, hoppas fortsätta komma med intressanta tankar om allt möjligt.

    SvaraRadera