onsdag 15 juli 2009

Krönika: Genomgång av händelser under Silly Season

Jag fick möjligheten att på svenskafans.com HV-sektion publicera min tidigare skrivna krönika. Jag passade då på att skriva om den en aning så här kommer den i en ny version för alla som inte läst eller som vill läsa igen.

Årets silly season har ur HV-ögon varit relativt händelselös och på gränsen till tråkig. Anledningen till det stavas naturligtvis förlängda kontrakt, något som innebär mindre nya spelare till klubben och därmed mindre rykten. Trist för en annan sillyälskare men kanon för föreningen rent sportsligt. Detta har hänt:

Följande spelare lämnar skutan:
Kim Staal - återvänder till Danmark
Kamil Piros – fick kontrakt med en klubb i Finland
Mikko Louma - fick sitt KHL kontrakt efter många om och men
Nick Angell - Ersätter Ward i Frankfurt (kanske inte rent spelmässigt dock)
Jan Hrdina – Skadeproblem gör det osäkert huruvida det blir mer hockey

Egentligen var det inga överraskningar här, Louma var visserligen ganska bra men i alla fall i mina ögon aningen ojämn och på gränsen till överskattad. En förhoppning från min sida är att Hrdinas skada ska ge med sig och att han kan komma in i mitten av säsongen och ge en extra boost i truppen.

Följande spelare har förlängt sina kontrakt:
Per Gustafsson - 1 år
Andreas Andersson - 1 år
Nichlas Torp - 2 år
Simon Önnerud - 2 år
David Ullström - 2 år
Johan Björk - 2 år
Johan Lindström - 2 år
Teemu Laine - 2 år
Kris Beech - 2 år
Mattias Tedenby - 2 år

Pelle och Andreas Andersson är fantastiska lagspelare och kommer båda gå in och göra sitt jobb. Torp, Önnerud och Ullström är alla potentiella stjärnor i framtidens elitserie och får förhoppningsvis möjligheten att utvecklas vidare under två år. Däremot ställer jag mig en aning frågande till förlängningen av Björk och Lindströms kontrakt, Björk var förvisso bra och är troligen ganska billig i drift. Men hur är det med Lindströms plats i laget egentligen? Jag återkommer till dessa senare.

Att både Beech och Laine förlängde var mer än man vågade hoppas på. Beech trivdes ju väl i föreningen så det var kanske mer väntat men Laine kändes som att han var på väg bort. Oavsett vilket är det mycket trevligt att få ha dem kvar. Tedenby slog igenom ordentligt förra säsongen och hade det inte varit för att kedjan Tedenby – Falk – Melin var så lysande ihop hade han kanske aspirerat på en plats i toppkedjorna.

Följande spelare har värvats:
Lance Ward - 2 år
Per Ledin - 6 år
Oscar Sundh - 1 år

Jag måste säga att det känns underbart att min personlige favorit Per Ledin skrev på för oss. Visst ifrågasätter man kanske kontraktslängden men med Ledins spelstil bör han inte ha några problem att tillföra mycket även i slutet av karriären. Stillman lyckades även med en rejäl breddning av truppen i form av Oscar Sundh. Att Ward kommer tillbaka gör mig en aning splittrad han är underbar som person men hans attityd kan lika gärna vara till stor skada som nytta. Jag hoppas att han helt enkelt höjt sig en nivå från tidigare år när det gäller tålamod och teknik, men att han för den skull inte sluta vara en tuff spelare framför eget mål.

Detta ger oss följande potentiella laguppställning:

Liv
Andersson

Petrasek - Pusitola
Grillfors - Ward
Gustafsson - Björk
Torp

Thörnberg - Davidsson - Voutilainen
Laine - Beech - Ledin
Tedenby - Falk - Melin
Lindström - Ullström - Sundh
Önnerud

I stort sätt är det bara att konstatera att det är troligtvis den starkaste trupp HV någonsin haft (i alla fall på forwardssidan) även om det kanske inte är den mest kompletta. Det saknas en förstaback som kan styra PP, något som är ett måste att värva i min mening. Jag räknar iskallt med att Stillman löser det behovet. I övrigt kan truppen luta sig tillbaka mot tre tunga och redan fungerande kedjor och en mycket lovande fjärdekedja. Truppen har även mycket goda backar i egen zon något som känns tryggt.

Problemet som jag ser det är att Stillman valt att lägga lite för mycket krut på den defensiva aspekten på backsidan. Jag säger inte att jag inte vill ha backar som är kompetenta i egen zon men i dagens trupp är det egentligen bara Puistola som är riktigt vass offensivt. Petrasek kan visserligen skjuta men är inget passningsgeni, vad kommer efter dessa Grillfors? Gustafsson? Här ifrågasätter jag förlängningen av Björks kontrakt, borde man inte satsat pengarna på en offensiv kraft? Jag har full förståelse för att man vill ha en bred trupp men hur går det ihop med ekonomin och ska man låta Torp sitta på bänken till förmån för Björk? Det finns ju ett behov av en PP back varför lägga pengarna på en back som inte kommer aspirera på en plats i PP. Det finns några frågetecken här som måste rätas ut, kanske visar det sig hur tanken är redan under försäsongen. Om rätt PP back kommer in, vilket jag hoppas, så ser dem milt uttryckt riktigt bra ut.

Jag undrar också vad Lindström och Sundh kostar i lön, om det har en bit under medellönen i elitserien (vilket jag inte tror för en sekund) då är de båda stora fynd. Men jag gissar dessvärre att de har en hygglig lön och då känns det väl dyrt att ha dem i fjärdekedjan... Kanske resonerar dock Stillman efter tidigare års perioder av skadeproblem att det är viktigt med en bred trupp. Underbart säger jag om man har råd med det men vad känner, främst, herrar Sundh och Lindström om att inte vara tilltänkta för någon av de tre främsta kedjorna? Kanske bara spela lite över tio minuter per match... Ska man dessutom tvingas låna ut de egna produkterna Ullström och Önnerud för att de ska få speltid? Jag känner en viss oro för faktorn utanför isen här... väl på isen har vi som sagt en fruktansvärt bra forwarduppställning!

Vi har nu också passerat det magiska datumet 1 juli och de stora stjärnorna i NHL har skrivit sina kontrakt. Nu får vi se vilka potentiella PP-backar som kan vara på marknaden, ett namn som nämns är tidigare HV spelaren Anders Eriksson. Just Anders Eriksson är jag osäker på, mitt minne placerar inte honom som en Åkermantyp i PP direkt, men samtidigt har han i år gjort 49 poäng på 64 matcher i AHL, visserligen är 45 av dessa assist. Om Stillman inte hittar bättre alternativ samt om Eriksson är villig att inte ta en topplön så kan det vara intressant. Vi får hoppas på det bästa och lita på Stillmans kompetens!

Sammantaget går vi en mycket intressant säsong till mötes och det ska bli intressant att se vart Ledin placeras i formationerna. Om kedjorna ser ut som jag gissar ovan kan det bli grymt kul att se Ledins kedja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar