söndag 20 september 2009

Krönika: Inför elitserien 09/10

Några förord innan jag sätter igång genomgången.

Det här är en genomgång där jag rankat lagen i serien, jag har försökt se så objektivt på det som möjligt även om det är omöjligt att vara helt opartisk. Jag kommer inte kommentera slutspelet i större utsträckning då det kan hinna hända allt för mycket med lagen för att ge en rättvis gissning. Det är även så att det kan hinna tillkomma spelare innan säsongen är igång som påverkar det här tipset, det ryktas bla. om att Södertälje och Rögle har insett allvaret.

Angående de potentiella kedjorna så är det en gissning på hur det skulle se ut med alla friska och truppen intakt. Självklart kommer skador och artistkontrakt osv göra att detta inte är uppställningarna som kommer spela i första matchen. Jag har försökt ta hänsyn till om spelare spelar till höger eller vänster normalt sett men jag vet att jag kan ha gjort fel här och jag vet att jag inte varit konsekvent med att skriva laguppställning som den borde vara. Med det menar jag att jag ibland satt högerfattade spelare på ena sidan center och ibland på andra sidan, ha lite överseende med det.

Då kör vi, håll i hatten:

12. Södertälje
Jag vet inte riktigt vad det är som ska kunna rädda Södertälje i år. Visst finns det bra spelare men bredden är på tok för klen. Björn Bjurling håller alltid en bra nivå men det räcker inte i ett redan ganska kasst lag, backsidan är på tok för tunn. Deras bästa back Topi Jaakola inleder säsongen skadad. Forwardssidan består av många frågetecken bla. i Linus och Linus, Stefan Pettersson och nye Yanick Lehoux.

Peter Popovic är en spännande tränare men återigen det räcker inte I år åker Södertälje ur och det finns minst tre troligen fyra lag i allsvenskan som Södertälje bör vara riktigt skraja för. Att sen publiken sviker hos Södertälje det gör inte saken lättare och sviker publiken kommer det inte in pengar... och då åker man ur förr eller senare. Det finns intressantare lag som borde få spela i elitserien i mina ögon helt enkelt.

Potentiella toppfemmor:

Linus Klasen – Petri Pakaslahti – Linus Videll
Topi Jaakola – Stefan Bemström

Stefan Pettersson – Jörgen Bemström – Yanick Lehoux
Fredrik Svensson – Pierre Hedin

Årets !: Linus Klasen – tar ett steg till i utvecklingen i år
Årets ?: Ryan Glenn – var bra i Troja men inte dominant ens där, konstig värvning

11. Rögle
Jag tror visserligen att Rögle har helt rätt inställning och en hemmapublik av hög klass som kan lyfta laget. Men att tappa elitseriens, troligtvis, bästa back i Kenny Jönsson samt bröderna Abbotts och Mathias Tjärnqvist. Visst kan ersättarna överraska liksom Abbotts gjorde och vara riktiga klass-spelare men även om forwardssidan mot förmodan skulle komma undan så håller inte backsidan elitserie klass. Dominik Granak är i mina ögon en av de mest överskattade backarna i hela elitserien. Målvaktssidan är okej men jag skulle verkligen föredra en klar förstamålvakt. Tyvärr Rögle, kommer det inte ett vasst nyförvärv, inte en ny Pavel Rosa, så är det kört i år.

Potentiella toppfemmor:

Eric Beaudoin – Jeremy Colliton – Giulio Scandella
Dominik Granak – Baptiste Amar

Richard Demén-Willaume – Peter Högardh – Anton Brendheden
Mathias Porseland – Stefan Erkgärds

Årets !: Eric Beaudoin – får äntligen visa att han är en riktigt bra spelare
Årets ?: Dominik Granak – har svårt att se att han ska kunna producera i den här omgivningen

10. Skellefteå
När man tittar på spelartruppen känns det... osäkert, det kan visserligen bli bra men jag tror inte att Skellefteå klarar slutspelet i år. Det finns många bra spelare i SAIK men inte tillräckligt många som är toppklass. Visst kommer Anders Söderberg göra poäng som vanligt, även Brad Moran, Mathias Månsson, Fredrik Warg och Christian Söderström är bra. Men ingen av de ovan nämnda skulle tagit plats i någon av topplagens toppkedjor. Backsidan är aningen jämnare men jag tycker inte att den är skrämmande även om bredden och talangen finns där. Vem som är förstamålvakt verkar inte heller alldeles klart och jag tror att målvaktssidan kan bli ett problem i år.

Tar Skellefteå sig till slutspel i år ska man vara mycket nöjda. Däremot får man inte slappna av för mycket eftersom både Södertälje och Rögle kommer kriga på för att slippa kvalserien.

Potentiella toppfemmor:

Mathias Månsson – Brad Moran – Anders Söderberg
Pavel Skrbek – Jyri Marttinen

Christian Söderström – Fredrik Warg – Petr Tenkrat
David Rundblad – Christoffer Norgren

Årets !: Den av backtalangerna, Adam Larsson, David Rundblad och Tim Erixon som tar klivet in och blir en topp 4 back i år. Min gissning David Rundblad som har både storlek och spelsinne.
Årets ?: Petr Tenkrat – inte så bra som lönen (troligtvis) antyder, har ett begränsat register

9. Djurgården
Hade det varit någon annan än Hardy Nilsson som lett Djurgården hade jag placerat dem utanför slutspelsplats utan att tveka. Men Hardy bevisade redan under Nordic Trophy att de har ett lag som kan mäta sig med de bästa när de har en bra dag. Dessutom visade Jacob Josefsson under samma turnering att han kan prestera även med de stora grabbarna. Visst jag såg inte matcherna och visst sanningen är att statistik ibland ljuger. Men de rapporter jag hörde talade om att han visade vilken supertalang han är.

Det största frågetecknet i truppen är målvaktssidan, jag tror inte att det håller en hel säsong och för en klubb med tajt ekonomi kan det bli svårt att hitta en målvakt som håller måttet. Kanske skulle de slå en signal till en viss Herr Henriksson. Han lär vara mer än sugen på en förstaspade i elitserien och lär vilja visa att andra klubbar gjort fel som inte satsat på honom. Hade de haft exempelvis just Henriksson hade jag nog snarare placerat Djurgården i slutspel om jag ska var helt ärlig. Backsidan är okej och med Marcus Ragnarsson som härförare tror jag att de flesta lyfter sig. Niklas Falk bidrar också med fin rutin. Forwardssidan är spännande men aningen trubbig, det finns många spelare som kan arbeta hårt men vem ska står för poängen? Hade de haft kvar Fredrik Bremberg också hade det varit avsevärt vassare.

Får Hardy igång klubben kan det bli slutspel men jag tror att vi får vänta ett år till innan Djurgården är ett lag som spelar slutspel. Men oavsett hur det blir i framtiden, årets trupp är på pappret inte ett lag för slutspet.

Potentiella toppfemmor:

Marcus Nilsson – Andreas Engkvist – Mathias Tjärnqvist
Markus Ragnarsson – Andreas Holmqvist

Jimmie Ölvestad – Michael Holmqvist – Jacob Josefsson
Timmy Pettersson – Kyle Klubertanz

Årets !: Jacob Josefsson – lägg det namnet på minnet, jag spår att han slår igenom i år liksom Magnus Pääjärvi-Svensson gjorde förra året.
Årets ?: Målvaktssidan – vem är egentligen förstamålvakt? Nej talangen räcker inte till här, inte i år i alla fall

8. Timrå
Visst Challe Berglund är rolig och hm arg... men nej det här håller inte för Timrå. I år har de verkligen tappat nästan alla sina stjärnor och de som är kvar är... skadade... eller? Bakifrån har man i det närmsta två debutanter, jag höjer ett varningens finger för Magnus Åkerlund som är en lysande målvakt. Även Anders Lindbäck är ett jättelöfte vilket visade sig i fjol i Brynäs men jag tror inte att någon tar klubben högre upp i tabellen. Backsidan ser skaplig ut med två spelare som jag tror kan bli riktigt bra i år; Mattias Karlsson och Petr Caslava, bredden håller dessutom tillräcklig klass för slutspel. Forwardssidan är spännande om än aningen tunn efter de två toppkedjorna, jag gissar att det kommer in något nyförvärv här under säsongen.

Om alla får vara friska behöver nog inte Challe oroa sig för kvalserien och bör vara relativt säker på slutspelet. Men det är just det, alla kommer inte vara friska om vi känner Timrå rätt. Har Timrå riktig otur kan man till och med få det jobbigt att undvika kvalserien även om det på pappret borde vara väldigt långt borta. Jag gissar att Timrå får kämpa in i det sista men att de till slut tar sig till slutspel.

Potentiella toppfemmor:

Magnus Pääjärvi-Svensson – Daniel Corso – Fredrik Hynning
Mattias Karlsson – Eric Moe

Niklas Anger – Martin Sonnenberg – Timo Pärssinen
Petr Caslava – Per Styf

Årets !: Ville sagt Mattias Karlsson men eftersom han hyllats så i media väljer jag att ta en högoddsare och gissar att Magnus Åkerlund kommer överraska och peta Anders Lindbäck.
Årets ?: Niklas Anger – hur bra är han egentligen? I år måste han visa vilken nivå han ligger på.

7. MODO
Förra säsongen var som bekant en rejäl missräkning från MODOs sida något som har lett till en hel del omstruktureringar både på spelarsidan men också vid sidan av rinken. Årets lag är, liksom tidigare år, uppbyggt runt en stomme av veteraner (Mattias Timander, Hans Jonsson, Andreas Salomonsson, Per Svartvadet och Niklas Sundström) alla med väldigt fina meriter och mycket kompetenta spelare när de är på humör. Problemet är väl bara det att de börjar alla bli till åren komna och deras motivation är uppenbart sviktande. Om de fem är på humör och har motivationen är MODO ett lag som kan utmana de fyra största lagen. Men förra året och antydningar från försäsongen pekar på att det är lite från dag till dag med det.

Det finns andra spelare som också är viktiga och som kommer producera, Per-Åge Skröder, Mats Zuccarello-Aasen, Per Hållberg samt även de båda nya spelarna Josh Green och Tomas Mojzis. Men de är de gamla fem som är skillnaden mellan att kämpa för slutspelet eller att ha möjligheterna att nå semifinal. Att ledningen dessutom går och värvar en ny målvakt de aldrig ens sett spela gör ju inte att man får bättre förtroende för klubben MODO. Roman Malek är onekligen en nyckelspelare hans spel kommer avgöra var MODO hamnar, börjar han osäkert gissar jag att de gamla fem kan få det tufft med motivationen. Jag tror dock att stommen håller och att vi får se MODO spela slutspel i år.

Potentiella toppfemmor:

Mats Zuccarello-Aasen – Niklas Sundström – Per-Åge Skröder
Mattias Timander – Tomas Mojzis

Andreas Salomonsson – Per Svartvadet – Oscar Steen
Hans Jonsson – Per Hållberg

Årets !: Jag skulle vilja skriva något spännande men... Mats Zuccarello-Aasen kommer bli riktigt bra om han får en skadefri säsong.
Årets ?: Roman Malek – Hur bra är han? Håller han elitserieklass? Det känns som ett osäkert kort som kan avgöra mycket av MODOs placering i år.

6. Brynäs
Det kan bli ett spännande år om Brynäs får ihop det hela, på pappret är det väldigt lovande. Målvakter har de två riktiga matchvinnare och bland forwards har de med fin stjärnglans. Den del som gör att det är aningen osäkert hur det går är backsidan. Bland backarna hittar jag Lars Jonsson, Peter Nolander och Juuso Hietanen och sen vad mer... inget, inget och inget. Tre juniorer och Jörgen Sundström fyller inte ut backsiden något vidare.

Men när jag tittar på övriga laget så ser jag ett lag som kan överraska, om bara backsidan håller i hop... ponera dock att någon av de tre bästa backarna skadar sig, vad händer då? Nej ett nyförvärv under säsongen är i det närmsta ett måste. Frågan är bara hur ska det gå till när man inte har råd att betala för Jonas Nordqvist själva utan tiggde pengar av sponsorer och fans, för det ser ju konstigt ut om man helt plötsligt har pengar när det behövs en ny back.

Nåja allt annat än slutspel är ett grovt misslyckande av klubben och det tror jag att man klarar till slut. Vill det sig riktigt väl kan Gävleklubben vara med och slåss om en fjärdeplats.

Potentiella toppfemmor:

Andreas Dackell – Stephen Dixon – Eero Somervuori
Lars Jonsson – Peter Nolander

Ove Molin – Jonas Nordqvist – Magnus Kahnberg
Juuso Hietanen – Jörgen Sundqvist

Årets !: Jacob Markström – i år visar han sin kvalitet och har ett lag som kan stå upp för honom
Årets ?: Magnus Kahnberg – Jag är inte alldeles säker på hur bra han egentligen är, i Brynäs måste han verkligen visa att han är en målskytt av rang.

5. Luleå
Vilken klubb som helst som tappat Linus Omark och Johan Harju skulle få panik. Luleå gick och värvade bröderna Abbott istället och fick även Jonathan Hedström att skriva på. När Frölunda sen släppte Karl Fabricius så var det klart att det skulle bli ett lag att räkna med i år. Forwardssidan är med andra ord vass. Även backsidan är okej, vi tittar på kompetenta spelare som Jan Sandström, Johan Fransson och Robin Jonsson som kommer hålla ihop försvaret. Talangen Kristofer Berglund kan även vara med och överraska. Om bara, i mitt tycke, aningen ojämne Mattias Modig håller tätt så är Luleå ett lag att räkna med i vinter.

Luleå har kort och gott en spännande trupp med tio klara spelare som ska placeras ut i de två toppkedjorna. Kan man få ihop kemin i dessa kommer det kunna bära långt. Kanske så långt att de kan rubba de fyra stora och ta hem fjärdeplatsen före främst Färjestad.

Potentiella toppfemmor:

Jonathan Hedström – Chris Abbott – Cam Abbott
Kristofer Berglund – Jan Sandström

Karl Fabricius – Martin Chabada – Mats Lavander
Johan Fransson – Robin Jonsson

Årets !: Karl Fabricius – Frölunda kommer ångra bittert att man valde bort honom, den motivationen Fabricius fått av petningen kommer räcka långt!
Årets ?: Jonathan Hedström – Hur bra är han? Det är ingen given succé även om han spelar i ett Luleå som har potential att ta sig långt i år.

4. Färjestad
Om det inte vore för att Färjestad har landets starkaste ekonomi hade det varit långt ifrån säkert att de når en topp fyra placering. Men nu är det just så, att det är Färjestad som är rikast i landet och då kan man vid behov öppna plånboken. Vilket jag tror att man kommer tvingas göra om man ska kunna nå en topp fyra placering. FBK väljer att satsa på ett relativt oprövat kort i talangen Henrik Karlsson, modigt! Men vad gör man om han skadar sig? Att köpa in en ny målvakt är ingen höjdare mitt i säsongen.

Backsidan ser osäker ut, det är ingen som är den där givna succén. Jag gillar Sanny Lindström och är säker på att han kommer göra nytta men bland övriga backar ser det ut att snarare handla om höga priser och osäker kvalitet i min mening. Severin Blindenbacher fick ganska omgående smeknamnet Blindenpasser efter sin inte allt för lyckade insatts i VM och visst kan Ari Vallin och Arto Laatikainen slå igenom och visa sig vara superstjärnor men njaa jag tvekar. En klar PP-back med spelsinne hade behövts för att stärka upp.

Framåt är det även där osäkert Antti Pihlström kommer inte ersätta Rickard Wallin men han kommer vara en attraktion, Johan Andersson kommer inte ersätta Jörgen Jönsson men han kommer hålla VM-klass i egen zon. Kent McDonell kommer inte ersätta Peter Nordström med rutin men kan mycket väl vara mannen som höjer Lee Goren från mycket bra till toppklass men sammantaget känns det inte som att det här är ett lag på samma nivå som förra årets... eller ens riktigt nära.

Men det finns spelare som är värda att beundra, jag tänker framför allt på Jonas Holös och Per Åslund som båda visade klass i förra årets slutspel och imponerade stort på mig. Jag tycker inte att FBK har två givna toppkedjor utan snarare tre jämnbra möjligheter, varav ingen är en given toppkedja men alla bra andrakedjor.

Potentiella toppfemmor:

Antti Pihlström – Anders Bastiansen – Kent McDonell
Sanny Lindström – Fredrik Lindgren

Per Åslund – Jesper Mattson – Marcus Paulsson
Arto Laatikainen – Jonas Holös

Lee Goren – Johan Andersson – Dragan Umicevic
Ari Vallin – Severin Blindenbacher

Årets !: Per Åslund – Var fantastisk i slutspelet och kommer bara bli bättre med mer ansvar
Årets ?: Severin Blindenbacher – Har ett lönekuvert som troligtvis inte är helt motiverat om han inte levererar direkt kan det bli tack och adjö

3. Linköping
Det har aldrig spelat ett så här bra lag i Linköping det är fakta och det finns egentligen bara två saker som gör att man inte vinner serien:

* det första är att man plockar in Hlinka och Hlavac först när över en fjärdedel av serien är spelad, då kan man ligga långt efter topplagen redan.
*det andra är att Frölunda och HV71 faktiskt har bättre trupper trots att Linköping aldrig varit bättre, surt sa räven.

Hur ser truppen ut då? Fredrik Norrena är egentligen för bra för elitserien men Linköping kan tacka gudarna för att NHL inte förstår det, för det är runt honom man kan bygga ett grundspel. En trygg förstamålvakt är grunden för att ta sig långt i ett slutspel och en lång grundserie. Backsidan är riktigt vass, Niclas Hävelid och Magnus Johansson är givna succéer, Erik Andersson ett stort backlöfte och Daniel Fernholm är, trots att jag som Pittsburghfan har dålig minnen av honom, en stabil toppback i elitserien. På forwardssidan kan man ställa upp två riktigt bra kedjor men därefter ligger man i lä mot seriens giganter. Innan dess att Hlinka och Hlavac kommer ser det faktiskt relativt tunt ut och det för att man troligen tappar mycekt poäng i början av säsongen.

Potentiella toppfemmor:

Mikael Håkansson – Tony Mårtensson – Patrik Zackrisson
Niclas Hävelid – Magnus Johansson

Jari Tolsa – Jaroslav Hlinka – Jan Hlavac
Erik Andersson – Daniel Fernholm

Andreas Jämtin – Joakim Eriksson – Fredrik Emvall
Andreas Pihl – Robin Persson

Årets !: Fredrik Norrena – Kommer ge Linköping trygghet mellan stolparna

Årets ?: Andreas Jämtin – Det är dags att kliva fram och spela en bättre hockey i år. Andreas Jämtin kan spela bra hockey det visade han stundtals i HV.

2. HV71
Först i slutet av försäsongen har många ”experter” osv börjat inse hur bra lag HV egentligen har, de har samma lag som det som förra året gick till final. Skillnaden är att man har fått in Per Ledin och Oscar Sundh på anfallssidan samt Lance Ward och Janne Niinimaa på backsidan. Vad har man tappat? Egentligen ingenting; Kim Staal var skadad hela säsongen (typ), Nick Angell var inte alls vad man hoppats och Mikko Louma var, i mina ögon, en av de mest överskattade spelarna i fjolårets elitserie. Jag kunde aldrig förstå vad folk såg som var så bra med honom, Pasi Pusitola var två klasser bättre varje gång jag såg HV spela.

Hur som helst backsidan saknar lite spets men har en grym bredd och Lance Ward kommer, oavsett vad motståndarna erkänner, inge respekt. Stefan Liv är en av seriens bästa målvakter och backas upp av underskattade Andreas Andersson och talangen Christoffer Bengtsberg som båda kommer matchas i Troja Ljungby för att hålla tempo. Men det är på forwardssidan som HV verkligen är bättre än många förstår; Förstakedjan är intakt och kommer fortsätta sätta skräck hos motståndarna, andrakedjan spetsas med Per Ledin, tredjekedjan var HVs bästa i slutspelet förra året och kommer bara bli bättre i och med att Tedenby är ett år äldre och i fjärdekedjan är det minst sagt trångt om platserna. Stabila Johan Lindström och Oscar Sundh får slåss om tre platser med talangerna André Petersson, Simon Önerud och David Ullström. Alla dessa fem spelare kan gå in och göra ett gediget jobb i de första tre kedjorna vid behov.

Innan värvningen av Janne Niinimaa kände tyckte jag att backsidan såg lite tunn ut och var osäker på hur det skulle sluta. Men i och med Niinimaas ankomst tror jag att HV kommer trumma på på samma melodi som de avslutade förra året med. Det ska mycket till om HV ska komma sämre till än topp två, exempelvis att Johan Davidsson åker på en skada.

Potentiella toppfemmor:

Martin Thörnberg – Johan Davidsson – Jukka Voutilainen
Janne Niinimaa – David Petrasek

Teemu Laine – Kris Beech – Per Ledin
Pasi Puistola – Per Gustafsson

Mattias Tedenby – Andreas Falk – Björn Melin
Lance Ward – Daniel Grillfors

Årets !: Per Ledin – Jag erkänner, jag älskar honom som spelare. Hans mentalitet kommer göra HV ett steg bättre än förra året, folk som pratar om att han är överskattad förstår inte hans storhet.
Årets ?: Johan Davidssons hälsa – håller han en hel säsong till med samma mängd speltid som förra? I år har HV talanger som kan avlasta och för att Davidsson ska vara hel i slutspelet är det ett måste att han slipper spela alla matcher eller lika mycket i varje.

1. Frölunda
Jag kan inte säga annat än att det här är det bästa laget på pappret; mycket hjärta, mycket talang, mycket rutin, mycket spets och mycket bredd. Det här laget har allt och även om jag själv kritiserat behandlingen av Magnus Kahnberg, Karl Fabricius och Jonas Nordqvist så ur en rent sportslig och ekonomisk aspekt var det rätt att dessa tre fick lämna och göra plats för en yngre generation. Jag går inte igenom det här laget, titta bara på de potentiella kedjorna och inse att det är landslagsklass rakt igenom med de undantag där det är talang av stora mått. Enda riktiga hotet är HV och hur mycket hjärta jag än har för HV så tycker jag att Frölunda ser ett steg vassare ut över ett seriespel. Väl i slutspelet vet man aldrig vad som kan hända.

Potentiella toppfemmor:

Tomi Kallio – Andreas Karlsson – Niklas Andersson
Janne Niskala – Ville Mäntymaa

Per-Johan Axelsson – Riku Hahl – Carl Klingberg
Mikko Lehtonen – Philip Larsen

Mathis Olib - Joel Lundqvist – Fredrik Pettersson
Oscar Hedman – Tobias Viklund

Årets !: Per-Johan Axelsson – det är inte omöjligt att han visar sig vara den bästa spelaren i hela elitserien, så bra är P-J Axelsson.
Årets ?: Joel Lundqvist – Jag är inte säker på att Lundqvist är så bra som många tror. Om han hade varit så bra hade han spelat i NHL nu och inte kommit hem.

Avslutningsvis

Här är alltså mitt tips på hur serien slutar:

Sluttabellen:
1. Frölunda
2. HV71
3. Linköping
4. Färjestad
5. Luleå
6. Brynäs
7. MODO
8. Timrå
9. Djurgården
10. Skellefteå
11. Rögle
12. Södertälje

Som jag ser det är det fyra kategorier i årets serie:

Topp 3: Frölunda, HV71, Linköping
Slåss om seriesegern hamnar alla i topp tre

Mitten: Färjestad, Luleå, Brynäs
Slåss om fjärdeplatsen och bör vara säkra på slutspel

Slutspelsfighten: MODO, Skellefteå, Timrå, Djurgården
Om det vill sig väl kan de hota de tre lagen i mitten men de kan lika gärna få kämpa hårt för att nå slutspel

Botten: Rögle, Södertälje
Bör inte ha större chanser att klara sig undan kvalserien. Man ska aldrig säga aldrig men det ser onekligen tungt ut

Om jag sen måste gissa en slutspelssegrare då går mitt bud till HV71som jag tror har rätt karaktär på spelarna och som jag vet inte kommer ge sig. Ska jag sedan tippa vilka lag som tar sig ur kvalserien så tror jag att Leksand gör det i år... därefter är det väldigt jämnt. Jag höjer ett varningens finger för Växjö Lakers, jag följer de flesta matcherna på hemmaplan och även om jag inte räknar med att de går till elitserien i år så tror jag att de är betydligt bättre än många lag förstår.

Så kom igen häng mig högt och berätta att jag har fel. Kom med er syn på spelare jag sågat eller hyllat, jag vet ju att jag inte kan ha koll på allt men med er kritik kan jag kanske bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar