söndag 9 augusti 2009

Agaton kommenterar vecka 32

NHL

* En föredetta favoritspelare kommer göra comeback, men jag får väl tillägga att det är som spelare på isen han var populär i mina ögon inte som privatperson utanför! Vem pratar jag om jo självfallet Theoren Fleury, inte för att jag tror att han kommer spela många matcher i NHL men lite nyfiken blir man allt... kan det verkligen gå? Han har ju inte spelat sen 06 enligt:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=21306

Nästa fråga är då om han kommer få spela eftersom han faktiskt är avstängd från spel i NHL pga bla drogproblem.

* Samtalen rörande Phoenix Coyotes framtid har fortsatt. Som jag förstår det så finns det egentligen bara ett anbud som faktiskt skulle lösa ekonomin och se till att få laget på fötterna. Problemet är att NHL inte tycks uppskatta Jim Balsillie då han med säkerhet kommer flytta laget till staden Hamilton. Detta är också samma man som var ytterst nära att köpa upp Pittsburgh Penguins för bara några år sedan. Hans jakt fortgår med andra ord. Vad är min åsikt om det hela då?

Jag tycker att det är patetiskt att ha ett lag i en stad som inte ger sitt stöd, om jag fick välja skulle laget flyttas till hockeyns hemland Kanada från och med nästa år. Detta skulle onekligen dra upp intresset för laget och om bytet sker inför nästa säsong så finns det tid att ta ställning till alla följdproblem... för det var väl ingen som trodde att det var så enkelt? För hur blir det med East och West Conference och hur ska divisionerna se ut. Spännande onekligen och man kan ju bara hoppas på det bästa, jag menar att fyra slutspelslag ska trängas i samma division blir ju inte särskilt sportsligt.

* Rykten om Alex Tanguay har surrat vidare den här veckan, det verkar mindre troligt att Pittsburgh har något att erbjuda. Även om jag ju tycker att det vore en win-win situation.

* Även Todd Bertuzzi har det ryktats om för Pittsburgh men det är knappast troligt om han inte tar en väldigt låg lön. Men visst för lite under miljonen $ så kan det kanske vara intressant.

Elitserien

* Alto var det stora namnet som det surrades om. Alto verkar inte vara av samma mening som jag och valde att skiva på för Kärpät, sorgligt men sant. Besviken som bara den!

* Personer på diverse forum verkar anse att Richard Lintner vore ett bra alternativ. Av det jag hört och sett är jag inte imponerad. Visst verkar han ha koll i anfallszon men han verkar mer eller mindre vara hjälplös i egen zon, en sån spelare är inte gjord för första backpar! Jag vill helt enkelt inte se honom i HV-tröjan!

* Upptäckte också just att HVbekante Mika Hannula kan tänkas vara fri at skriva på var som helst. Hade det bara varit en rent sportslig fråga hade jag inte tvekat, dessvärre har han sina negativasidor utanför isen och jag hoppas han stannar i KHL. Reserverar mig för att jag har varit för lat att kolla upp fakta närmare. Det jag sett finns här:
http://www.eliteprospects.com/free_agent_pool.php?LeagueID=KHL

*Ett annat rykte som kommit upp är att Frölunda skulle vilja bli av med Jonas Nordqvist. Jag förutsätter att det har att göra med lönen och skadorna i så fall för rent spelmässigt håller han väl vad jag vet en hög nivå! Jag ställer mig här frågan hur är det med scoutingen och planeringen långsiktigt i de två "super-mega-stjärn-lagen" Linköping och Frölunda? Hade jag sutit på kansliet i exempelvis Brynäs hade jag utan tvekan lyft telefonen och hört mig för. Nordkvist är en spelare för de första två kedjorna i de flesta elitserielag!

* Markus Näslund kommer tydligen vara inblandad i arbetet runt MODO, kanske får vi se en comeback snarare än vi trot. Ingen god nyhet för backar och målvakter i elitserien, Näslund ska inte underskattas!

Fotboll

* Zlatan är ju som bekant klar för Barcelona och även om det tar emot så ska det bli intressant att följa honom och Barcelona. Jag hävdar fortfarande att det är Inter som gjort ett kap i den här affären men vi får väl se om jag får rätt. En rolig detalj var att Messi fick sin lön höjd när Zlatan kom eftersom "ingen får ha högre lön än Messi".

*Blåvitt lyckade för en liten stund sedan sänka ÖIS i derbyt, eller rättare sagt Hysén lyckades överlista Bengan. Såg tyvärr inte matchen men måste säga att det skulle tagit emot att se Bengan släppa in mål, även om han spelare för ÖIS nu.

Kan helt enkelt inte låta bli att avsluta min första krönika med ett litet klipp på just Kung Bengan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar