söndag 23 augusti 2009

Agaton kommenterar vecka 34

Var börjar vi den här veckan? Eftersom TV:n står på med FriidrottsVM när jag skriver det här så känns fiidrotten som en bra början. Följande har Agaton funderat över gällande friidrotts VM i Berlin.

* Usain Bolt - är han ren? Jag tror och hoppas att så är fallet. Mycket talar för det då hans kropp är uppbyggd ultimat för att springa springersträckor från 100-400m. 60m är han aningen för lång för att bli riktigt vass på, en annan sak som talar till Bolts fördel är att han, efter vad media uppgett, under hela sin uppväxt presterat tider av det mindre mänskliga slaget. För just nu så står Bolt i en klass klart för sig själv.

Det finns ingen som är riktigt nära och i min fantasi undrar jag vilka tider han och Johnson hade presterat på 200m om de fått springa mot varandra. Känslan är också att Bolt har vad som krävs för att även dominera på 400m, jag vet inte hur hans uthållighet ser ut idag men om han har viljan och ger det en försäsong kan han mycket väl komma ner mot Johnsons tider. Som sagt det hade varit kul om de hade fått möta varandra för de är i en dimension för sig själva.

* En av de grenar jag själv varit aktiv i hade en fantastisk final. Herrarnas kula var otroligt kul (ja jag vet billigt) att se, den bästa kulfinalen sen innan jag föddes typ. Skillnaden är dock att i årets final är inte alla deltagarna personer som badat i östblockets dopinghav. Ja jag vet det kan finnas någon som är dopad nu också men sannolikheten är lika stor som att någon var ren på den tiden. Möjligheterna att pumpa sig fulla med ryssfemor osv är inte heller lika stora idag. Sen är det klart att det finns pajasar, Erica Johansson, som verkligen inte förstår sig på eller vill erkänna vilka stora (nej jag menar inte kroppshydda) idrottsmän även kastarna är...

* Skämmes ta mej f*n Erica Johansson, att du får kalla dig friidrottsexpert är ett skämt. Och missförstå mig rätt det är helt och hållet Ericas engagemang och kunnighet jag ifrågasätter inte helles personlighet. Det finns även andra föredetta stjärnor som sitter och tycker saker men jag kan inte peka direkt på så uppenbara okunnigheter där och väljer att lämna dem anonyma. (Och för dem som undrar kan jag informera om jag jag varit aktiv som tränare i friidrott men framför allt på banan inom många grenar så jag vet när någon pratar trams.)

* Min favoritgren fick också en riktigt intressant final. Diskusen har två stora giganter Alekna och Kanter var båda stora favoriter till de två första placeringarna. Men istället var det startfältets yngsta kastare(?) som klev fram och lyftes av hemmapubliken. Riktigt kul att se hans sprudlande glädje.

* Borde kanske kommentera svenskarnas insats men ser inte att det finns så mycket att säga där just nu. Svensk friidrott är i motgång och vi kan bara hoppas att det kommer in nya talanger som tar sig hela vägen in i världseliten.

* En lovande insats stod i alla fall Niklas Wiberg för i mångkampen, Niklas är ett oerhört löfte något jag kan intyga av egen erfarenhet efter att ha tävlat en hel del mot honom (om än inte i mångkamp just). Han har siktet inställt på London 2012 och kanske kanske kanske kan vi få se en fin utveckling tills dess.

* Den häxjakt som pågick runt den kvinnliga 800m löparen Semenya var rent ut sagt äcklig! Media är pajasar och på det sättet som man förstorat upp det hela gör att man tappar mycket förtroende för dem. (och mitt var redan riktigt lågt). Att ifrågasätta är en sak men den här häxjakten... ush jag hoppas att vi aldrig får se en sån igen.

* Eftersom friidrotten varav varje kväll har jag varken orkat eller hunnit se all. Borde kanske tittat mer men motivationen har inte riktigt funnits där.

Hockey

Vad är värt att notera från Nordic Trophy? Jag har ju inte tittat på matcherna men noterbart är exempelvis:

* Djurgården verkar ha en riktig talang på gång i 18årige forwarden Jacob Josefson som draftades i första rundan och på 20 plats. Hans 5 mål och 2 assist på 5 matcher är onekligen imponerande i ett Djurgården som jag tidigare sågat ganska hårt. Kanske är det deras underdog position som kan ta dem långt i år men jag är fortfarande tveksam.

* HV kommer ha en riktigt vass forwardsupptsällning. Kedjan Tedenby-Falk-Melin har bevarat kemin och Melin verkar gå mot en mycket bra säsong. Den lysande första kedjan är intakt och att andrakedjan med Ledin - Beech - Laine också är vass råder väl ingen tvekan om?

Vad har hänt annars på hockeyfronten...

* ... i dagens aftonbladet pratas det om planerna på en Europaliga. Jag ger mig inte in på en lång förklaring av min åsikt idag det varken hinner eller orkar jag. Jag konstaterar bara att en Europaliga är ett måste för att utveckla svensk hockey ytterligare.

* Washingtonmålvakten Jose Theodores son har avlidit bara 2 månader gammal. Jag vet inte mycket mer än så och vill inte veta men oavsett vilket kommer detta påverka Theodore. Frågan för Washingtons del är om man kan lita på att slutspelets målvaktsgigant Simeon Varlamov verkligen är redo för en hel säsong... eller om man väljer att plocka in en veteranmålvakt som kan vakta kassen pålitligt. Laget ligger redan illa till mot caphiten så i så fall bör det vara tvåvägskontrakt som gäller... kanske kan Weeks eller Denis acceptera det. Költzig och Fernandez som annars är bra alternativ lär inte göra det.

* Jag lovade att läsa på lite om HV:s nye back Janne Niinimaa och har gjort så. Vissa är oroliga över karaktären efter att han varit i bråk med Finlands försbundskapten för några år sedan. Fakta är dock att han gjort en hel del landskamper, han har spelat i NHL (över 700 matcher) och gjort mycket poäng (över 0,4p/match). En del blir oroliga av att han fick rubliken "mitt mål är att hålla sig frisk" i en tidning, ni som vet vad jag tycker om media kan nog räkna ut vad jag tror om det... Jag tror inte att vi ska dra några slutsatser av det alls. Andra undrar över motivationen, tror ni att Davidsson, Petrasek, Ledin och de andra skulle tillåta att någon går på 90%? Nej just det inte jag heller. Att han är bra framåt är alltså ingen tvekan om de frågor vi ställer oss:
Hur är han i egen zon egentligen?
Hur mycket har han kostat?

Jag tror (observera tror) att det här kan bli ett riktigt bra nyförväv. Jag tror inte att han kommer dominerar men jag tror att han kommer göra sitt jobb. Många tyckte att Louma var en fantastisk spelare, jag är inte en av dem. I min mening var visserligen Louma farlig offensiv men han var fumlig med pucken och loj i egen zon. Min förhoppning är at slipp fumlet och få se bestämdhet i egen zon. Att Niinimaa kommer på spela PP och där göra hyggligt med poäng är jag i det närmsta övertygad om.

Tyvärr får erkänna att jag pinsamt nog hade sorterat bort Niinima bland potentiella nyförvärv. Jag scannade så klart marknaden på spelare utan kontakt ansåg jag helt enkelt att han var... ja det är pinsamt... för gammal. Jo man borde ha lärt sig efter att Johan Åkerman fick chansen att ålder inte har någon betydelse men man har väl för mycket tvspel i sig antar jag.


Jag tror jag nöjer mig så för den här veckan. Se följande klipp och fundera över det här med begreppet tur... något som det ibland pratas mycket om i idrottssammanhang:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar