söndag 16 augusti 2009

Agaton kommenterar vecka 33

Vi värmer upp veckans krönika med lite kortare notiser:

* Den gamle demontränaren Bengan Johansson ryktas vara på väg tillbaka till landslaget på ett eller annat sätt. Med den kunskap han besitter kan det bli mycket bra för svensk handboll... om han får rätt roll... får han fel kan det vara katastrof.

* Michael Schumacher var på gång att göra så kallad blixtcomeback i Formel 1. Det blev inget av det hela då han hade skadat nacken i en motorcykelolycka. Tråkigt för honom, mycket tråkigt för Formel 1 och snudd på katastrof för Ferrari. Det hade varit mycket kul att få se den störste köra igen!

* Filippe Massa som Schumacher skulle ersätta verkar ha hämtat sig okej efter den otäcka skadan. Om han kommer tillbaka som förare är ännu oklart om jag förstår saken rätt men det är faktiskt sekundärt i det här fallet.

* Friidrotts VM pågår för fullt och egentligen kanske jag kunde komma med någon kommentar men jag sparar det till nästa söndag.

Elitserien

* En av veckans övergångar i Elitserien har verkligen rört upp känslor. Mathias Tjärnqvist tackade för sig i Rögle efter säsongen, han ville ha ett NHL kontrakt eller komma till en klubb som har chansen att vinna. Nu har han valt att skriva på för, hör och häpna, Djurgårdens IF. Jag kan mycket väl förstå om Rögle anser att det är hyckleri. Samtidigt ryktas det om att det Tjärnqvist hämtar in 200'000kr/månaden i lön vilket kanske är tveksamt investerade pengar.

* Över huvudtaget så måste man ifrågasätta om Rögle verkligen har ett elitserielag. I en serie på 7 matcher mot säg Växjö Lakers är inte jag säker på att man vinner. Ni får tycka att jag inte är klok men Rögle är verkligen inget elitserielag.... på pappret. Man har ersatt elitseriens bästa back Kenny Jönsson med den grovt överskattade Dominik Granak som troligen lyfter högre lön. Man ersätter Mathias Tjärnqvist och bröderna Abbott med vem då? Eric Beaudoin? Nån okänd kanadensare? Någon okänd fransman? Visst kan de här herrarna vara bra scoutade men ärligt talat. När jag först skrev det där om Rögle mot Lakers var det mer en provokation men ju mer jag tittar på det hela... det vet i fasen alltså jag tror att Rögle skulle få det tufft, och då är inte ens Lakers det lag med bäst trupp i Allsvenskan

* Just Djurgården känns som ett lag som kan bli både topp och flopp. Man väljer att ersätta sina bästa poängplockare Anger och Bremberg med två grovjobbare i just Tjärnqvist och Marcus Nilsson. Hade det inte varit för att man tagit in Hardy Nilsson igen så hade jag varit mycket tveksam, nu är jag bara tveksam. Cred ska dock Djurgården ha för att minst 80% av truppen är från Stockholmsområdet, det är nog bara HV som är i närheten av att ha så många spelare som är från orten eller juniorverksamheten.

* Eftersom jag redan plockat fram stora motorsågen så får den fortsätta kapa lag med fotknölarna. Färjestad hamnade i en allt annat än rolig sits, för dem en anann skrattade, när Wallin skrev på för NHL. Nu har de hittat sin ersättare i en Finländare vid namn Antti Philström. (det här är bara för enkelt) Visst vet jag att just Philström är en duktig hockeyspelare men att han kan ersätta Wallin är ett skämt (det känns konstigt att prata om Wallin i posivita ordalag men men). Vi börjar med att titta på Philström som i mina ögon främst är en ytterforward, jag betvivlar inte att han kan spela center men han känns utan tvivel mer lämpad på kanten. En av anledningarna till det är att han är för liten för centerplats, 180cm och 82kg räcker inte på långa vägar. Om man jämför honom med Wallin så har FBK tappat över 10cm och 10kg, det känns inte som en spelare man lutar sig tillbaka mot när det blåser. Men money talks och vi får säkert se något nyförvärv eller några när det börjat blåsa under säsongen.

* Nästa lag till rakning har jag redan gnällt på men Frölunda verkar inte ha en framtidsplan... eller också har man det och väljer att se människor som handelsvaror. Bara för att men skriver kontrakt betyder det ju inte att man inte kan skicka iväg spelaren när man vill, eller hur?! Hur många spelare vill skriva på för en klubb som gör så... Men visst än är inget klart men när det börjat surras i media så är det ofta igång. Jonas Nordqvist är skadad och ryktas få lämna Frölunda, att laget redan har tre landslagscentrar gör inte precis saken rolig för Nordqvist. Hade jag suttit som sportchef i Brynäs, Luleå eller Rögle hade jag utan tvekan slagit Nordqvist en signal.

* Brynäs är ett lag som jag höjer ett varningens finger för i år. Visst jag kommer nog få äta upp det här men jag tycker utan tvekan att de ser vassare ut än exempelvis Luleå. Skulle BIF få in en spelare som Nordqvist då kan man i bästa fall skrälla sig till semifinal med den truppen. Största hindret är en aningen osäker backsida.

* Åter till sågningarna. Linköping har inga framtidsplaner det är fakta, man vill även göra sig av med Tomas Surovy:s artistkontrakt. Jag hoppas att de inte lyckas och får dras med hans överbetalda lön. Linköping verkar inte ha några ekonomer i föreingen och ingen framtidsplan, de tar dagen som den kommer och hugger på allt oavsett om de behöver spelaren eller ej. Att försöka bygga ett L A G är inte det viktigaste det viktigaste är namnet på spelarens rygg är känt.

* Så till lite roligare saker. HV väljer att vara förnuftiga och plocka in Lance Ward från start och istället för att han ska missa de första 14 omgångarna så lägger man en lite större summa i lön men får tillgång till honom både hela denna och hela nästa säsong. Anledningen har såklart att göra med att artistskatten blir högre efter nyår dvs vinsten mindre på att ha artistkontrakt. Detta är också en klar indikation att det inte kommer in någon PP-back i nuläget. Tungt tungt tycker jag men det är bättre att ha is i magen och avvakta än att värva en till Angell.

* HV har även gjort sina två första matcher. Vi fick se ett i det närmsta fulltaligt HV möta ett Linköping som i det närmsta bara hade en elitseriekedja och gick runt på bara tre kedjor sammanlagt. HV valde att vila Davidsson som kommer slitas hårt under säsongen, vad Linköping höll på med har jag ingen aning om. Min åsikt är att försäsongens matcher är till för att spela ihop laget vilket onkeligen Linköping borde utnyttja. Bland de namnkunniga spelare som saknas har vi: Fernholm, Pihl, Hlinka, Hlavac, Emvall, Sourovy.
Och ja jag vet att vet är aritistkontrakt och skador som sätter en del stopp men likväl, är det här verkligen en bra start på säsongen? Matchen startade visserligen lovande med 2-0 men sen vaknade HV och körde över Linköping till 5-2. Ingenting att skryta om precis men likväl är det bra att starta med en seger.

Andra matchen var mot ett Färjestad som i alla fall ville spela ihop laget. De hade åtminstånde fyra kedjor. Vad som sen gick snett för FBK vet jag inte men matchen slutar 6-0 till HV...

Noterbart från de första matcherna:

* Min gissning om kedjeformationer verkar falla rätt ut:

Thörnberg - Davidsson - Voutilainen
Ledin - Beech - Laine
Melin - Falk - Tedenby
Sundh - Önerud - Lindström

* Beech kommer till truppen först i oktober pga de artistkontrakt han hade förra året. Efter oktober kommer dock kontraktet sträcka sig över resten av säsongen och även nästa som ett vanligt.

* Lindström som jag tidigre ifrågasatt gjorde hattrick i andra matchen i en kedja med Önerud och junioren André Petersson. Mycket kul start, kan han måhända bli en joker i årets säsong?

* nämnde André Petersson står på 1+2 efter två matcher.

* Stefan Liv verkar vara i fin form och motade 37 skott i första matchen.

* liksom Andreas Andersson som motade alla 32 skotten och höll nollan i den andra.

NHL

* har egentligen inget särskilt att tillägga här den här veckan.

Avslutar veckan med följande klipp som kan ses om och om igen om man är HV-fan. Underbart helt enkelt:

Här skulle såklart klippet när Sinuhe Wallinheimos klubba går av vara men eftersom jag inte lyckas hitta det så uteblir veckans klipp. Om någon lägger mer tid än mig på att leta så skicka gärna en länk så kan det komma med som bonus nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar