tisdag 16 juni 2009

Guerin want's to play

Nu när Guerin 38 år återigen tog en Stanley Cup seger trodde nog många att han skulle välja att lägga skridskorna på hyllan men icke. Det verkar mer eller mindre klart att det blir minst en säsong till enligt uppgifter i diverse medier. Efter att han byttes bort från NY Islanders till Pittsburgh i vinter så fick han tillbaka suget efter hockey ordentligt. Detta ska vara mycket tack vare att han fick spela med just Crosby och, gissar jag, därmed hela tiden tvingades ge sitt yttersta för att hänga med i tempot. Och visst har han hängt med, till och med bättre än man kunnat hoppas.

Efter det slutspel som Guerin gjort tror jag att jag talar för de flesta när jag säger att Guerin mer än gärna får stanna i kedjan med Kunitz och Crosby även nästa år. Den här kedjan har bitvis varit mycket bra och det tycks finnas en viss kemi mellan de tre herrarna.

Jag utgår dock ifrån att han kan tänka sig att ta lägre lön än de 4,5M$ han har haft i år om han blir kvar. Efter vad jag förstår så är det just så det ligger till, han vill vara kvar i Pittsburgh, gärna i två år och han är 38 år. Med detta i åtanke kan han nog tänka sig att gå med på en rejäl lönesänkning om han får ett tvåårskontrakt. Mitt önskemål är ett kontrakt på två år för runt 2,5 M$ / säsong, drömmen är såklart lite under men jag kan kanske tänka mig upp till 3M$ förutsatt att det är prestationsbaserat. Men om man ser till att klubben kan värva bättre spelare om han tar lägre lön så kan det vara ett argument som räcker för att Guerin ska nöja sig med de lägre regionerna lönemässigt.

I detta läge ges det dessutom extra utrymme att signera en tredjelänk till Malkin-Talbot kedjan, samt kanske få möjligheten att ge Scuderi ett tillräckligt bra bud för att stanna.

Sen har vi ju ett annat alternativ i att flytta upp Staal i första eller andrakedjan men eftersom min lunch tog slut för 15 minuter sen får jag återkomma med en krönika i ämnet en annan dag.

Sammanfattningsvis kan man säga att Guerin är som nämnt 38å, han är runt 188 cm, väger över 90 kg och är högerskytt. Alla dessa faktorer: storlek, rutin och högerskytt är de som jag sökt för Crosby tidigare. Så oavsett vad ni tycker så håller jag tummarna för att Shero och Guerin kommer fram till något mycket bra inför nästa säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar