söndag 21 juni 2009

Krönika: NHL Rykten

Nu börjar det hända grejer i NHL, rykten till höger och vänster. Pittsburgh gjorde även en kontraktsförlängning med Alex Goligoski den offensive backen. Jag har valt att inte kommentera detta tidigare eftersom vissa rykten påverkar just denna signering.

Jag hittar inga större rykten rörande backupmålvakt, det verkar som att Curry anses vara bra men att han behöver ett år till minst. Jag gissar att vi kanske får se honom redan nu dock men skulle helst ta tillbaka exempelvis Conklin som mycket väl kan gå i och göra 30 bra matcher på en säsong. Men här får man väl lita på att Shero har sin fingertoppskänsla.


Lite backrykten inom Pittsburgh

* Fördelen med Scuderis spel i slutspelet var att vi fick ta hem Stanley Cup. Nackdelen är att även andra lag förstod hur bra han är i egen zon och marknadsvärdet steg som en rymdraket. Han hade ögonen på sig redan innan slutspel och gissades då vara värd lite över 2M$ och kunde säkert nöjt sig med under 2M$ för att få vara kvar. Efter slutspelet är värdet över 3M$ på marknaden och det ryktas till och med kunna gå upp mot 4M$. Kort och gått är han förlorad för Pittsburgh och ärligt talat förtjänar han att hova in pengar nu. Och visst är han bra men i Pittsburghs sits finns det okej lösningar (se Lovejoy) för bra mycket billigare penning. Ett rykte är att Islanders ser Scuderi som en av sina högsta prioriteter. Han skulle onekligen behövas där.

* Hal Gill har det varit relativt tyst om. Troligen för att han inte kommer komma tillbaka. Visst har han sina ljusa sidor men han använder inte storleken tillräckligt och min gissning är att han har fått mycket nytta av Scuderis spel. Löst rykte är att Flyers visat lite intresse, kanske som ersättare för fyrtornet Hatcher som har ställt sig i båset för nästa säsong.

* Ben Lovejoy som kallades upp under kortare perioder i år blir RFA i sommar och med tanke på att Scuderi och Gill kommer försvinna så ses han i många ögon som en billig lösning. Killen har potential att ta över Scuderis roll som BP-expert. Det allra senaste ryktet är att ett kontrakt är nära, att summan är klar och att det blir två år frågan är bara om Lovejoy får viljan igenom att det blir envägskontrakt, Shero tycks inte vilja ge honom detta. Han lär hur som helst bli sjundeback i så fall. En källa som följer AHL indikerar att Lovejoy+Mormina var bland AHL:s bästa defensiva backpar tillsammans. Kanske kunde det vara intressant att titta på båda för NHL tillsammans om de har rätt kemi. Att ha ett backpar för under 1,5M$ som gör sitt jobb är inte fel vid skador. Sen vid friskt manskap är det klart att de tävlar mot varandra om sjätte backplats.

* Letang uppges komma mycket bra överens med Boucher och Boucher har under säsongen fungerat lite som en mentor åt Letang. Bouchers värde har förmodligen dalat rejält och han har i min mening gjort ett skapligt jobb när han spelat. Om han kan gå ner mot 1M$ i lön är jag faktiskt lite småintresserad för nästa säsong. Letang har en helt sjuk potential så det vore kanon att ha kvar en mentor där. Dock talar signeringen av Goligoski för att Boucher får lämna. Ryktet för Letangs kommande lön ligger på allt mellan 2-4M$ så jag har svårt att gissa mer där.

* Ryktet går att Gonchar kommer få ett förslag på två år och ca 5M$/säsong... det är den vanligaste varianten jag hör talas om. Men med tanke på att han är 35 år och har haft skador sneaste säsongerna så har det dykt upp ett i min menign fantastiskt rykte. Jag tar det med en stor nypa salt men ryktet är att om Gonchar får tre år så kan han tänka sig så lågt som 3,5-4M$. Om det finns en möjlighet så hoppas jag av lycka. Med tre år blir han 39 år (han har ett år kvar) och det är ingen anmärkningsvärd ålder för backar. Gonchars spel i egen zon är starkt underskattat och jag vågar mig på att säga att han är en av de 5-10 bästa backarna i NHL, ser man till 5M$ i lön är han en steal och får man honom för 4M$ eller ännu mindre är det osannolikt underbart. Nåja jag försöker att sansa mig lite men fakta är att Gonchar aldrig spelat bättre hockey än i Pittsburgh och här har han dessutom fått en Cup-ring.

* Eaton kommer inte få vara kvar till 2M$ efter nästa säsong om han inte lyfter sig enormt. Själv hoppas jag att man ser till att göra sig av med honom redan nu. Jag misstänker att det redan finns gott om backar som gör ett bättre jobb till lägre pris. Några förslag?

En gissning är att Gonchar gett indikationer på att han kan tänka sig en en home-discount och då vågade Shero ta i lite vid Goligoskis kontraktskrivning för att kunna ha en offensiv back i varje backpar. Om så inte är det fallet är det för mig mycket konstigt agerande att ge en, om än så talangull och full av potential, Goligoski tre år med caphit på 1,83M$. Ponera dock att både Gonchar och även Letang tar något lägre lön då kan vi få en riktigt vass uppställning de närmsta 2-3 åren.


Rykten om Pittsburghs forwards:

* Tampa sägs ha uppvaktat Shero stenhårt för att få över unge Jordan Staal i samband med trade-deadline. Detta är ren fakta, sen kan vi mer eller mindre ta för givet att priset inte blivit lägre på Staal-mannen efter det fenomenala slutspel 20åringen gjorde.

* Annars har det varit två stora snackisar i Pittsburgh efter slutspelet. Den första är Fedotenko som bara spelat bättre och bättre och kompleterat Malkin och Talbot fint i slutspelet. Fedotenko uppges vilja vara kvar och kan troligen tänka sig en viss discount. Det har pendlat en del mellan storleksordning på år och lön men det senaste verkar vara att Pittsburgh erbjuder 3 år för 2,4M$ vilket känns rimligt mycket mer bör man nog inte ge. Kanske kan det vara okej upp till 2,6M$ men annars får det vara i min mening marknaden är bred just nu.

* Näste ryktesman är såklart Guerin. Mannen som lär ha knackat Malkin på axeln under ett tal vid segerparaden. Vad han sa, jo han var missnöjd med att Malkin endast pratade om att han skulle vara kvar ett år. Guerin har verkligen fått upp gnistan i Pittsburgh. Initiala rykten har pratat om ett år och 3,5M$ eller likannde men på senaste tiden har det förändrats. Guerin vill spela två år till och han vill helst göra det med Crosby, de senaste buden pratar om två år för Tkachuk pengar dvs 2,1M$. Ett rykte säger att Guerin till och med kan tänka sig att vänta ut free-agentsmarnaden 1juli och skriva på i slutet av juli när Pittsburgh vet mer vad man kan erbjuda. För bra för att vara sant... kanske... Hans fru uppges vilja stanna i NY och vi vet hur det är att ha en sur brud att komma hem till;) Vi ska nog inte räkna med så låga siffror som 2,1M$ men man kanske kan hoppas på lite under 3M$.

* Zigomanis har enligt källor blivit erbjuden två år för runt 0,7M$/säsong. Låter kanon i mina ögon, Pittsburgh behöver någon som kan teka. Att hahonom i tredjekedjan tillsammans med:

* Adams verkar också vara hyggligt intressant. Vissa antyder att det handlar om Zigo eller Adams men i min mening så skulle de båda tillasammans avlasta en del arbete från firma MalCro.

* Satan och Sykora får vara glada om de blir erbjudna kontrakt i andra klubbar. Deras säsong har inte varit de bästa. Pittsburgh är nog inte intresserade ens till reapris.

* Vissa rykten hävdar att Dupuis skulle vara på väg bort. Att ryktet uppstår är fullt naturligt, att betala 1,4M$ för en forward som inte platsar i första andra eller tredjekedjan är vansinne. Förhoppningsvis löses problemet med att Dupuis får en ny hemadress i samband med draften. Mitt förslag är att ta in Adams och spara en halv miljon i lön, troligen mer.

* Pesonen som jag hade förhoppningar på inför årets säsong har också utgående kontrakt. Han var fenomenal i årets AHL men blev totalt felplacerad i NHL. Om man verkligen visar från Pittsburghs sida att man tror på honom så är det säkert inte omöjligt att han kommer tillbaka. Alla rapporter jag hör talar om en spelare som borde kunna gå in och spela med Malkin eller Crosby och göra det bra. Dessutom kräver han knappast mycket över 1M$ vilket onekligen ger möjligheten till en signering i större storleksordning.


Lite allmänna rykten som berör Pittsburgh (mer eller mindre)

* Jack Johnson backen från LA Kings är tydligen mycket god vän til Crosby och blir RFA i sommar... kanske inget direkt intressant idag men värt att nämna för framtiden.

* Den tidigare Pittsburghspelaren Ryan Malone sägs inte vara helt nöjd med sin tillvaro i Tampa. Att säga att han vill bort är att ta i men låt oss säga som så att han utforskar möjligheterna. Malone är mycket populär i Pittsburghlägret men dessvärre ligger han på en caphit på 4,5M$ och det är en omöjlighet. Med tanke på ovanstående rykte om Staal kanske det går att lösa att Tampa tar en viss del av caphiten mot att få över Staal och i gengälld ger Malone och draftpick eller kanske Martin St.Louis. Just St. Louis har ju rytats vilja bort samt vara en man som Pittsburgh håller ögonen på.
Det låter osannolikt men om det går att lösa med caphiten så vet man aldrig Malone och Malkin fungerade ju utmärkt så sent som förra året och St. Louis vassa bössa skulle nog passa fint med Crosby. Sen har vi även två delar till i ekvationen som gör att jag fortsätter spekulera. Tampas tidiga draftval skulle nog smaka mumma för Shero samt att jag anser att Kunitz visserligen är en bra tacklare men har mycket att bevisa som målskytt. Kunitz höga caphit på 3,7M$ gör att han enligt mig måste prestera betydligt mer i målvägen nästa säsong.

* Pittsburghs älsklingshatobjekt sägs ha fått ett förslag på 40M$ över 8 år av Detroit. Jag tror inte för ett ögonblick att det stämmer men om det gär det är dett att spotta honom rakt i ansiktet. Om Hossa ens tittat åt ett förslag av den graden måste man nog undersöka hans mentala hälsa. Men visst för 40 M$ i 8år får han gärna komma tillbaka till Pittsburgh.
Hoppas ni förstår att detta var ett rykte att ironisera och skratta åt... men man ska aldrig säga aldrig konstigare saker har, nog, hänt.

* Vissa rykten säger att Islanders är intresserade av bröderna Sedin... om de kan signera dessa båda samt högst troligt Tavares eller möjligen Hedman. Då kan Pittsburgh börja få det betydligt jobbigare med Islanders. Tavares + bröderna Sedin är en riktigt vass förstakedja det är bara att konstatera. Men sannolikheten är såklart inte stor men tänk om...

* Två saker talar för att Pittsburgh ger sig efter Havlat om han finns kvar 1 juli. Havlats agent och Shero har god kontakt, så god att agenten idag har, rätta mig om jag har fel, sex spelare i Pittsburghs trupp. Dessutom finns det indikationer på att Lemieux är mycket förtjust i Havlat. Med tanke på Havlats skadeproblem sjunker säkerligen värdet. För runt 5M$ är i alla fall jag intresserad, tänk er att ha andra kedjan med Havlat -Malkin - Talbot.

* Tidigare Pittsburghspelaren Kovalev är på det flesta fans forum efterfrågad men jag har inte hittat någon sida som nämner honom som tänkbar... men visst om han kan tänka sig en rejäl lönedump från sina 4,5M$ till under 3M$ så kan det vara intressant. Då kan man dessutom få in en hygglig spelare för runt 2-3M$ till första eller andrakedjan.

* Jag har egentligen inte hört ryktet rakt av men ett namn som borde finnas på Sheros lista är mannen som tog hem Masterton Trophy i år, dvs i korthet årets "sportsman": Steve Sullivan. Att Shero dessutom har haft kontakt med honom under sin tid i Nashville. Fördelar är att han har rätt attityd av utmärkelsen att dömma, han är en snabb och troligtvis billig lösning bredvid exempelvis Crosby. Nackdelarna är att han tyvärr är liten till växten och skadeförföljd (därav en troligen låg lön). Värd att ha i tankarna inför 1 juli enligt mig.


Det finns oerhört många olika rykten som cirkulerar men jag hoppas att folk får vissa av de värsta behoven tillfredställda här. Jag återkommer under veckan, förhoppningvis i början av veckan men en genomgång av hela den signerade truppen för 09/10 med lön osv. Jag kommer lägga in mina egna kommentarer och tankar där. Gillar du Pittsburgh så för allt i världen missa inte det;) Ja ja en fånig cliffhanger men det är en ärlig åsikt.

Nu ska jag utnyttja sista stunden på söndagkvällen. Återkommer med korta och långa inlägg imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar