torsdag 4 juni 2009

I natt är det match igen

I natt är det match igen... återigen var det matchen jag tänkte på det första jag vaknade (typ). Dock vill jag passa på att titta tillbaka på föregående match lite först innan jag avhandlar den.

Återigen är det en jämn tillställning, några faktorer avgör till Pittsburghs fördel. Jag tänker i första hand på Malkin och Talbot som båda gör kanonmatcher. Det må vara så att Malkin inte alltid syns men tre målpass går inte att snacka bort. Talbot i sin tur gör matchens första och sista mål båda är egentligen helt matchavgörande.

Samtidigt gör även Fleury sin bästa match i finalserien. Han börjar visserligen lite tveksamt i första period men släpper inte in något i andra när han bombaderas med 14 skott samt att han håller tätt mot de 3 skotten (kan det verkligen stämma?) i sista. Jag tycker fortfarande inte att han inger det där lugnet men kanske kommer det efter en ganska hygglig match.

Så till nattens match då. Det är återigen ingen tvekan om att Pittsburgh måste vinna, 3-1 i matcher är det samma som att säga hej då till Lord Stanleys pokal. De tre matcherna hittills har varit jämna men jag tycker egentligen inte att Pittsburgh spelat sitt spel. Jag tycker att Detroit lyckats stänga deras anfall mycket effektivt. Om Pittsburgh kan lyfta sitt spel en nivå så ska det räcka för att ta en seger till.

En faktor som jag gärna ser att Pittsburghspelarna fortsätter älta mot Detroit är att de i senaste matchen lyckades ha sex man på isen i hela 23 sekunder utan att dommarteamet märkte något. Detta har varit något som, om jag tolkat saken rätt, vart ett stort irritationsmoment för Red Wings. Jag säger bara "rub it in their face". Låt dem höra det hela tiden och om de börjar tappa humöret och surnar till fortsätt!

Avgörande är också att se hur det går när Datsyuk är tillbaka. Är han helt frisk? Vad var det för skada? Kan han spela på sin fulla nivå eller bara som han gjort hittills i slutspelet? En pigg Datsyuk är livsfarlig det vet vi men om han inte är 100% så är det en fördel för Pittsburgh.

Nyckelspelare i Detroit är just Datsyuk men det är även mycket intressant att se hur det går med Z:a som matchats oerhört hårt mot Crosby. Han har gjort ett fantastiskt jobb att stänga ute Crosby helt men frågan är om han orkar fortsätta så, han såg alt lite sliten ut bitvis i senaste matchen.

I Pittsburh ser jag att följande spelare är mycket viktiga för kvällen.

Crosby - han har inte varit direkt dålig men Z:a har verkligen stängt honom ute från riktiga anfall. Det har gått att tyda en viss frustration och jag hoppas verkligen att Crosby plockar fram den form han har haft innan finalserien. Han är livsviktig och hans spel kan avgöra finalseriens utgång.
Fleury - var visserligen bättre senast men det är fortfarande en hel del som måste bli bättre. Har inte alls stängt igen på det sättet han kan göra ibland, han måste börja lysa av självförtroende och trygghet.

De spelare som verkligen varit bra hittills det är Malkins kedja med Talbot och Fedotenko samt att Gonchar bitvis varit på nästan samma nivå som Lidas. Kan dessa fyra fortsätta så finns det alla möjligheter för Pittsburgh att besegra monstermaskineriet Detroit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar