måndag 1 juni 2009

Måndag morgon... eller snarare lunch

Bra jobbat Agaton, lyckades publicera det här inlägget med svart text försty. Ni kan ju tänka er resultatet... aja ordnade det kvickt i alla fall

Vaknade kl 8:15 idag och skulle varit på jobbet 8:00... tur att man har bra chef säger jag bara. Kommer till jobbet och går direkt in för att kolla nattens resultat. Dagen som redan börjat lite tungt blev inte bättre kan jag säga.
(lägg in valfria fula ord och svordommar här)

På pappret är det alltså exakt samma som förra året 2-0 i matcher när finalserien går vidare i Pittsburgh. Jag behöver väl inte säga att Pittsburgh nu måste vinna dessa båda matcher? Allt är dock inte nattsvart, förra året var det ett utspelat Pittsburgh som låg under med 2-0. I år har det varit (efter att läst rapporter om nattens match) jämna tillställningar där pucken helt enkelt studdsat Detroits väg. Visst finns det också spelare i Pittsburgh som måste lyfta sig... host host Fleury... men det är onekligen ett helt anant Pittsburgh. Jag ska försöka ser resterande matcher i serien nu men lovar ingenting.

För övrigt är jag lite förbannad, det är faktiskt orättvist att det spelar så många svenskar i Detroit. Jag vill bara hata laget men det går inte riktigt, känslorna vill liksom inte infinna sig. Sjukligt irreterande, desstuom har man 90% av Sveriges hockeyintresserade befolkning mot sig om man säger att man hatar Detroit och det gör ju inte saken lättare. Hade det inte varit för svenskarna hade det gått bra... suck suck måndagsbekymmer!

Övrig sport som nått mitt öra är:

* Det ryktas på internet att Bjärsmyr bara är detaljer från en övergång till en större klubb för en rättvis summa. Vet inte summa eller förening men återkommer så fort jag vet mer, hoppas på det bästa. Tycker att det känns bra att han får gå och att det blir en win-win sits nu (om summan är den rätta). Hoppas bara att Kalle Svensson kan kliva fram och visa att han är, den i mitt tycke, största talangen på backsidan som Blåvitt haft de senaste 10 åren. Dessvärre har jag hittills fått äta upp den åsikten men jag fortsätter hoppas.

* Anders Eriksson ryktas av vissa vara på gång tillbaka till Sverige, han har tidigare sagt att det är HV71 som gäller i så fall. Vet inte hur stort intresset är från HV:s sida i dagsläget dessvärre. Han har inte gjort bort sig i NHL de senaste åren och gjorde en stark säsong i AHL förra året. Eriksson är kompetent framåt men lite för fumlig med pucken för att vara riktigt bra. När jag tittar på HV:s backsida nästa år (Petrasek, Puistola, Grillfors, Ward, Torp, Björk, Gustafsson) så kräver jag dock att det kommer in en riktigt vass PP back i första hand. Nödlösningen i mina ögon är Louma men jag hoppas på något vassare. (Louma har i mina ögon varit för ojämn) Dvs om vi tittar på backuppställningen:

Louma (?) - Petrasek
Grillfors - Puistola
Ward - Björk
extra: Torp, Gustafsson

Jag ser absolut att Eriksson kan gå in i andra backpar här, frågan är bara ska HV låna ut Torp eller Björk då? Det skulle onekligen ge en kanonbredd men hur effektivt är det? Att spela på 8 backar är inte aktuellt i mina ögon. Kontentan blir att Anders Eriksson lär kanske återvända till elitserien men tyvärr blir det inte HV. Jag är fortfarande fundersam varför man valde att ha kvar Björk, visst var han bra men jag tycker snarare man borde satsat på Torp... aja får fortsätta den funderingen annan dag.

* Rykten går borta i NHL att Toronto är lite ute efter bröderna Sedin samt att Jonas Gustafsson är nära ett kontrakt. Toronto är nog helt rätt plats att gå in för Gustafsson som bör kunna gå in och ta förstaspaden direkt. Visst finns det press på sig i Kanada men likväl kommer de från en period av missade slutspel och om de satsar hårt på Gustafsson och just Sedinarna kan det kanske vara starten på ett riktigt lyft. Jag tycker att det hade varit en trevlig lösning, en av hockeyns huvudstäder ska ha ett lag som i det närmsta alltid är i slutspel. Med dessa tre herrar kan de påbörja en rejäl förändring och trots allt ser väl de flesta hellre Toronto i slutspel före exempelvis St.Louis

Lunchen är nu slut och jag återkommer så fort det kommer in något intressant alternativt när jag kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar