torsdag 25 juni 2009

Krönika: Silly så här långt för HV71

Årets silly har i HV ögon varit relativt händelselös och på gränsen till tråkig. Anledningen till det här stavas naturligtvis förlängda kontrakt, något som innebär mindre nya spelare till klubben och därmed mindre rykten. Trist för en annan sillyälskare men bra för föreningen rent sportsligt. Detta har hänt:

Följande spelare lämnar skutan:
Kim Staal - återvänder till Danmark
Kamil Piros -sökte sig till Finland
Mikko Louma - fick sitt KHL kontrakt efter många om och men
Nick Angell - Ersätter Ward i Frankfurt (kanske med lite annat spel dock)

Följande spelare har förlängt sina kontrakt:
Per Gustafsson - 1 år
Andreas Andersson - 1 år
Nichlas Torp - 2 år
Simon Önnerud - 2 år
David Ullström - 2 år
Johan Björk - 2 år
Johan Lindström - 2 år
Teemu Laine - 2 år
Kris Beech - 2 år
Mattias Tedenby - 2 år

Följande spelare har värvats:
Lance Ward - 2 år
Per Ledin - 6 år
Oscar Sundh - 1 år

Jag måste säga att i stort är jag väldigt nöjd med att få behålla i princip samma lag som förra året men med spetskompetens i min personlige favorit Per Ledin samt rejäl breddning iform av Oscar Sundh. Att Ward kommer tillbaka gör mig en aning splittrad han är underbar som person men hans attityd kan lika gärna vara till stor skada som nytta. Jag hoppas att han helt enkelt höjt sig en nivå från tidigare år när det gäller tålamod och teknik, men att han för den skull inte sluta vara en pain-in-the-ass.

Detta ger oss följande potentiella laguppställning:

Liv
Andersson

Petrasek - Pusitola
Grillfors - Ward
Gustafsson - Björk
Torp

Thörnberg - Davidsson - Voutilainen
Laine - Beech - Ledin
Tedenby - Falk - Melin
Lindström - Ullström - Sundh
Önerud

I stort sätt är det bara att konstatera att det är troligtvis den starkaste trupp HV någonsin haft (i alla fall på forwardssidan) även om det kanske inte är den mest kompletta. Det saknas en förstaback som kan styra PP, något som är ett måste i min mening. Jag räknar iskallt med att Stillman löser det behovet. I övrigt kan truppen luta sig tillbaka mot tre tunga och redan fungerande kedjor och en mycket lovande fjärdekedja. Truppen har även mycket goda backar i egen zon något som känns tryggt.

Problemet som jag ser det är att Stillman valt att lägga lite för mycket krut på den defensiva aspekten på backsidan. Jag säger inte att jag inte vill ha backar som är kompetenta i egen zon men i dagens trupp är det egentligen bara Puistola som är riktigt vass offensivt. Petrasek kan visserligen skjuta men är inget passningsgeni, vad kommer efter dessa Grillfors? Gustafsson? Om rätt PP back kommer in, vilket jag hoppas, så ser dem milt uttryckt riktigt bra ut.

Jag undrar också litegran vad Lindström och Sundh kostar i lön, om det har under medellönen i elitserien (vilket jag inte tror för en sekund) då är de båda stora fynd. Men jag gissar dessvärre att de har en hygglig lön och då känns det väl dyrt att ha dem i fjärdekedjan... Kanske resonerar dock Stillman efter år tidigare års perioder av skadeproblem att det är viktigt med en bred trupp. Underbart säger jag men som sagt hur är det med lönerna egentligen och vad känner, främst, herrar Sundh och Lindström om att inte vara tilltänkta för någon av de tre främsta kedjorna? Jag känner en viss oro för faktorn utanför isen här... väl på isen har vi som sagt en fruktansvärt bra forwarduppställning!

Kort och gott ser det riktigt bra ut! Förhoppningsvis kommer det igång med lite mer rykten i backvägen efter 1 juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar