tisdag 23 juni 2009

Krönika: Sammanställning av lön inför 09/10

Här kommer en liten sammanställning av hur lönesituationen egentligen ser ut i Pittsburgh i dsagsläget. Jag har valt att sätta det i olika delar: målvakt, backar, centrar och forwards.

Målvakt:
Marc-André Fleury - 5M$

Backar:
Sergei Gonchar - 5M$
Brooks Orpik - 3,75M$
Mark Eaton - 2M$
Alex Goligoski - 1,83M$
Kris Letang - 0,835M$
Summa: 13,418M$

Centrar:
Sidney Crosby - 8,7M$
Evgeni Malkin - 8,7M$
Jordan Staal - 4M$
Max Talbot - 1.05M$
Summa: 22,45M$

Forwards:
Chris Kuntiz - 3,75M$
Pascal Dupuis - 1,4M$
Matt Cooke - 1,2M$
Eric Godard 0,75M$
Tyler Kennedy 0,725M$
Summa: 7,825M$

Totalt:
Målvakt: 5M$
Backar: 13,418M$
Centrar: 22,45M$
Forwards: 7,825M$
Summa: 48,68M$

Jag gissar att lönetaket landar runt 56M$.

Man kan här självklart flytta över Talbot till forwards men det är inte viktigt för diskussionen och kommer ske automatiskt i mitt följande resonemang. Jag har hört indikationer på att Dupuis försvinner och räknar iskallt med att så är fallet. Inget ont om honom men han har för hög lön för att vara kvar. (observera att jag inte kommer ta upp ämnet igen)

I dagsläget ser jag att uppställning ser ut ungefär så här:

Fleury
tom


Gonchar - Orpik
Letang - Eaton
Goligoski - tom


Kunitz - Crosby - tom
tom - Malkin - Talbot
Cooke - Staal - Kennedy
Godard - tom - tom


Det jag inte räknar med är reservback och reservforward. Jag förutsätter i min egen okunnighet att det endast är den trupp som faktiskt spelar som räknas under lönetaket. Upplys mig gärna om jag har fel!

Det som behövs är således en målvakt, en back och fyra forwards varav två för topplinorna. Min första åtgärd är att fort så in i hundan signera backen Lovejoy och forwards Zigomanis och Adams. Gissar att lönerna landar på ungefär dessa, blir det högre är det ointressant:

Lovejoy - 0,7
Zigomanis - 0,8
Adams - 0,6
= 2,1

Vilket ger oss: 48,68M$ - 1,4M$ (Dupuis) + 2,1M$

Summan: 49.383M$

Gissar ungefär den här uppställningen:

Fleury
tom


Gonchar - Orpik
Letang - Eaton
Goligoski - Lovejoy


Kunitz - Crosby - tom
tom - Malkin - Talbot
Cooke - Staal - Kennedy
Godard - Zigo - Adams



Detta ger oss en saknad av en reservmålvakt samt två anfallare i topplinorna. Kvar att handla för är ungefär 6,6M$. Som målvakt finns det ett alternativ i Curry som gjort bra ifrån sig de fåtal matcher han spelat i NHL och varit mycekt stabil i AHL. Känslan är att det dock måste till en målvakt med rutin som kan tänka sig att liksom Conklin gjorde förra året ta ett tvåvägskontrakt. Dvs att Curry och veteranen slåss om andra spaden. En rimlig gissning är att ge högst 0,8M$ (troligen inte över 0,7M$) för målvakt. Detta ger endast 5,8M$ kvar till ett gissat lönetak och med två spelare för toppkedjorna kvar att signera.

Förhoppningen som framgår ovan är att Talbot fortsätter sitt fina spel med Malkin, då behövs en spelare av kaliber där. Kunitz började bra men måste få igång målskyttet bredvis Crosby för att få vara kvar, gör han inte mål måste han bort med den lönen.

Uppgifterna går isär på vilken lön Guerin kan tänka sig egentligen. Många fans är också rädda att om man signerar honom så blir han en ny Roberts, Ricchi eller LeClair, dvs att han blir för nöjd med ett nytt kontrakt. Jag är osäker på vadjag ska tro men kan man behålla Guerin för 2M$ eller lite däröver kanske det är värt att chansa. (observera här att pga. Guerins ålder kommer hans lön att räknas mot caphit även om han går i pension inför nästa säsong, om man skiver kontrakt över två år.)

Ponera att det går att signera Guerin för 2M$ jämnt så kan man utnyttja 3,8M$ till nu spelare. Kanske vill man spara närmare 1M$ vad vet jag men det är en annan fråga. Om man ska spela Talbot bredvid Malkin så måste man ha in kvalitée framåt att ha som tredjelänk. Vem kan man få för lite över 3M$? Fedotenko tror inte jag nöjder sig under 2,5M$ och då är han borta ur min kalkyl.

Förslag på toppnamn som kan bli aktuella, även om det måste bollas lite hit och dit är:
Erik Cole

Brian Gionta
Nik Antropov
Alexei Kovalev

Det finns säkert några jag glömt men de ovanstående namnen är bara aktuella om de kan tänka sig lägre lön för att spela med en contender. Det är nog just det faktum att Pittsburgh varit i final i två år som är enda möjlighet att få in riktiga klasspelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar